مقابله با ویروس موذی زیر پوست استان‌ها

اواخر سال گذشته تحولی در زندگی ایرانیان و مردم دیگر کشورهای جهان بوجود آمد؛  ویروسی کوچک، چنان جامعه جهانی را گرفتار و متحول کرد که کسی تصورش را نمی‌کرد و با سرایت این ویروس به کشور ما همواره میزان شیوع و روش های مقابله، نواسانات سینوسی زیادی داشته است، به گونه ای که آمار فوتی […]

اواخر سال گذشته تحولی در زندگی ایرانیان و مردم دیگر کشورهای جهان بوجود آمد؛  ویروسی کوچک، چنان جامعه جهانی را گرفتار و متحول کرد که کسی تصورش را نمی‌کرد و با سرایت این ویروس به کشور ما همواره میزان شیوع و روش های مقابله، نواسانات سینوسی زیادی داشته است، به گونه ای که آمار فوتی ها در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت دورقمی شده بود و در خردادماه حتی به ۵۰ مورد فوتی در شبانه روز رسید اما ظاهرا با از سر گرفتن مجدد کسب و کارها و فعالیت‌های اجتماعی، این رقم هم بالا رفته است و اکنون در تازه ترین آمار امروز به ۱۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد که در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۵ تیر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۹۵ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ رسید.

سیما سادات لاری گفت که خوشبختانه تاکنون ۲۰۱ هزار و ۳۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۱۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

آنچه که مسلم است در شرایط مناسبی قرار نداریم و بنا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.
ادامه این روند موجب شده تا استانداران و مسوولان به تکاپو افتاده و طرح های مراقبتی به همراه تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند و در استانهایی که در شرایط قرمز قرار دارند محدودیت ها از امروز (۱۵ تیرماه) تشدید شده و تمامی بوستان ها تعطیل، برگزاری مراسم عروسی در تالارها و عزا در آرامستانها نیز ممنوع  شده است، ضمن اینکه ورود کارمندان و ارباب رجوع به مکان های عمومی برای گرفتن خدمات لازم بدون ماسک ممنوع اعلام شده است.
این محدودیت ها  در استان آذربایجان غربی منجر به لغو مراسم باداراک در قره کلیسا شده و همچنین مسیرهای منتهی به سواحل دریاچه ارومیه در راستای جلوگیری از تجمع گردشگران و شیوع بیماری کرونا، به مدت یک هفته مسدود شده است.
همچنین در استان خراسان رضوی نیز به دلیل مراجعه زیاد بیماران مشکوک کرونایی به بیمارستانها، بیماران به مراکز خدمات جامع سلامت در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی هدایت می شوند و سه لیگ استانی فوتبال مردان در هفته پیش رو در این استان نیز به حالت تعلیق درآمد.
در استان هرمزگان نیز ضمن اعمال محدودیت های جدید تمامی ادارات روز پنجشنبه تعطیل اعلام و ۱۰۰ تخت بیمارستانی ویژه بیماران کرونا، ۱۲ تخت ویژه و ۲ مخزن ۱۰ تنی اکسیژن به بیمارستان‌های استان اضافه شد.

 پایتخت نیز شرایط مناسبی ندارد و رضا کرمی محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز امروز اعلام کرد که آمار ابتلا به کرونا بین کارمندان شهرداری از ابتدای شیوع تاکنون به حدود ۶۰۰ نفر رسیده است و حدود ۱۰ نفر نیز در اثر کرونا جان باخته‌اند که در این راستا شهرداری تهران امروز را با ارسال پیامک به رانندگان آغاز کرد که در این پیامک از رانندگان خواسته شد تا از ورود مسافران بدون ماسک جلوگیری کنند.

منبع خبر