کرونا کی به پایان می‌رسد؟
این بخشی از دیدگاه‌ها و نظرات مختلف در مورد زمان پایان ویروس کروناست که از منابع و نقل قول‌ افراد مختلف گردآوری کرده و در سرزمین بازنشر می‌شود. این که کدام یک از نظرات درست‌تر است در آینده مشخص خواهد شد.

دنیا پر از رنج است
با این حال
درختان گیلاس شکوفه می‌دهند…
کوبایاشی ایسا

 

اکنون و اینجا، باید در مورد نوروز و جشن و شادمانی می‌گفتیم اما این پرسش‌های مهم‌تری است که بیش از یک سال است همه می‌پرسند و روزگار و نوروز را بر همه تلخ کرده است: کرونا کی تمام می‌شود؟ کدام واکسن بهتر است؟ اصلاً واکسن کجاست؟ کدام دارو جواب می‌دهد؟ تکلیف ما و آینده چه می‌شود؟
در میان این سردرگمی‌ها و انبوه خبرها و تجویزهای شبه‌علمی در شبکه‌های اجتماعی و فشارهای اقتصادی، همه از قرنطینه و محدودیت‌ها خسته شده‌ و از پا افتاده‌اند؛ از کادر درمان تا کسبه، از تولیدکنندگان تا کارگران و همه فقط می‌خواهند روزنه امید و روزی بدون کرونا را ببینند تا جریان زندگی عادی از سر گرفته شود. اما ظاهراً این نوروز نیز کرونا در صورت عدم مراعات، همراه ماست و باید بسیار مراقب بود.
ایران تاکنون چند موج شیوع کرونا را پشت سر گذاشته و هنوز پاسخ قاطعی بر این که کرونا چه موقع به پایان می‌رسد ارائه نشده است.
این بخشی از دیدگاه‌ها و نظرات مختلف در مورد زمان پایان ویروس کروناست که از منابع و نقل قول‌ افراد مختلف گردآوری کرده و در هفته‌نامه سرزمین بازنشر می‌شود. این که کدام یک از نظرات درست‌تر است در آینده مشخص خواهد شد:

 

یورونیوز می‌نویسد: در پاسخ به این سوال یک اجماع در مورد صاحبنظران در سراسر جهان وجود دارد. به اعتقاد آنها پایان شیوع ویروس کرونا زمانی رخ خواهد داد که یک مصونیت گله‌ای (Herd Immunity) یا عمومی در برابر آن ایجاد شود. این سطح از مصونیت زمانی اتفاق می‌افتد که بخش قابل توجهی از مردم جامعه در برابر بیماری همه‌گیر محافظت شوند و عدم ابتلای آنها تقریباً قطعی شود. برای رسیدن به مرحله دو راه وجود دارد: نخست این که محققان واکسنی موثر را برای ایمن‌سازی افراد کشف کنند و تولید و توزیع آن در مراکز بهداشتی به سطح کافی برسد و در دسترس عموم قرار گیرد. راه دوم هم این است که بخشی زیادی از جامعه به این ویروس مبتلا شوند و آنهایی که زنده ماندند از طریق پادتن یا آنتی‌بادی تولید شده در بدن‌شان در برابر ابتلای دوباره به آن مقاوم شوند.

 

اما «پروفسور نیل فرگوسن»، استاد امپریال کالج لندن، در مورد روند ایمنی گله‌ای می‌گوید که ممکن است سال‌ها طول بکشد: «ما داریم از مهار سرایت در ابعادی صحبت می‌کنیم که فقط اگر بخت با ما یاری کند، تعداد محدودی به این بیماری مبتلا خواهند شد. اگر این کار را دو سال ادامه دهیم، شاید نهایتاً درصد کافی از جمعیت به این بیماری مبتلا شوند و میزانی از مصونیت در اجتماع شکل بگیرد».

 

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با طرح این پرسش تلاش کرده است پاسخ آن را بیابد و می‌گوید مقام‌های علمی آمریکا اعتقاد دارند زمانی می‌شود گفت زندگی به حالت عادی برمی‌گردد که ۷۰ تا ۸۵ درصد جمعیت کشورها واکسن را تزریق کرده باشند.
بلومبرگ می‌گوید: اگر داده‌هایی که امروز داریم را در نظر بگیریم و نرخ واکسیناسیون در جهان همین بماند، ۷ سال طول می‌کشد که بتوانیم بگوییم زندگی به شرایط عادی بازگشته است. اما طبیعتاً این داده‌ها تفاوت خواهند کرد و این زمان نیز می‌تواند تغییر کند و کوتاه‌تر شود.

 

پروفسور «اوگور شاهین»، از بنیان‌گذاران شرکت آلمانی «بایون‌تک» که با همکاری شرکت آمریکایی فایزر موفق به تولید واکسن مقابله با ویروس کرونا شده است می‌گوید اثربخشی چشمگیر این محصول در طول تابستان ۲۰۲۱ خود را نشان خواهد داد و ابراز امیدواری کرد که زندگی عادی از زمستان آینده از سر گرفته شود.

 

اما «مهدی آلوش» یک پزشک ایرانی مقیم کانادا می‌گوید: با وجود پیش‌بینی‌های خوشبینانه در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند در مورد رسیدن سریع به سطح قابل قبول واکسیناسیون همگانی، برخی تخمین‌ها به ما می‌گویند که ما در بهترین حالت حداقل سه سال تا واکسیناسیون گسترده جهانی فاصله داریم. البته این پیش‌بینی موانع احتمالی برای دسترسی به واکسن از جمله قیمت واکسن در کشورهای در حال توسعه و فقیر یا موانع سیاسی را در نظر نمی‌گیرد و هنوز مشخص نیست آیا در نهایت همه مردم توان دسترسی به واکسن را خواهند داشت یا نه. اگر تعداد زیادی از مردم واکسن دریافت نکنند چرخه بیماری و مرگ و میر ناشی از آن افت چشمگیری نمی‌کند.

 

«رینات مکسیتوف» مدیرکل مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و بیوفناوری وکتور روسیه که در زمینه تولید واکسن کرونا فعال است، می‌گوید ویروس از بین نخواهد رفت ولی همه‌گیری قطعاً به پایان خواهد رسید.
وی پیش‌بینی کرد قطعاً همه‌گیری در سال ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید. به گفته این کارشناس، همه‌گیری زمانی پایان خواهد یافت که به لطف واکسیناسیون گسترده، جمعیت بیشتری با این بیماری مواجه شود و ایمنی جمعی کافی ایجاد گردد. با این حال طبق نظر وی، این که گفته شود ویروس در زمانی خاص و سریع از بین می‌رود، نادرست است.

 

دکتر «حسین قناعتی» عضو فرهنگستان علوم پزشکی درباره زمان پایان بحران کووید-۱۹ گفت: طبق مدل‌های بیولوژیکی‌ای که محققان در دنیا ارائه کردند، طول این بحران دو سال تا دو سال و نیم است که یک سال آن گذشته و باید یک الی یک سال و نیم دیگر نیز طی شود تا این وضعیت پایان یابد. بسته به روش‌های پیشگیرانه باید تعداد مرگ‌ومیر را کاهش دهیم.

 

دکتر «پیام طبرسی»، متخصص بیماری‌های عفونی، فلوشیب عفونت در نقص ایمنی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و عضو تیم تحقیقاتی واکسن ایرانی کرونا در دی ماه ۹۹می‌گوید: مهم‌ترین توصیه بنده تاب‌آوری است و نباید خسته شویم. الان مقداری خستگی در جامعه زیاد است و بحث واکسن و این که کی می‌آید و کدام نوع را تزریق کنیم به التهابات اضافه کرده است.
این موضوع از نظر روحی و روانی جامعه را اذیت می‌کند. باید تاب‌آوری ما زیاد باشد و نباید فکر کنیم دو سه ماه دیگر کرونا تمام می‌شود. ما حداقل تا یک‌سال دیگر با این ویروس سرو کله خواهیم زد.

 

آخرین اظهار نظر سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۹ امیدوارکننده است. «هانس کلوگه»، رئیس دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرد که همه‌گیری ویروس کرونا در اوایل سال آینده (زمستان ۱۴۰۰) پایان می‌یابد. وی می‌گوید: «بدترین حالت به پایان رسیده است. ما در مورد ویروس اطلاعات بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۰، زمانی که ویروس تازه شروع به گسترش کرده بود داریم».
کلوگه تاکید کرد که ویروس در میان انسان‌ها از بین نخواهد رفت، اما تا تاریخ مشخص شده دیگر نیازی به محدودیت نخواهد بود.
در عین حال وی خاطرنشان کرد که این فقط یک پیش‌بینی است، زیرا هیچ کس نمی‌تواند به طور قطعی بگوید که چگونه وضعیت پیشرفت خواهد کرد.

***
این نظرات، هر کدام تاریخ گوناگونی را می‌گویند. از تاریخ ناامیدکننده ۷ سال دیگر تا تاریخ امیدوارکننده همین زمستان آینده که سازمان جهانی بهداشت هم تایید نموده و همه ما امید داریم حداقل این پیش‌بینی درست باشد. اما آنچه مسلم است فعلاً هیچ پایان قاطعی بر کرونا وجود ندارد و بازی‌های این ویروس با جهش‌های مختلف در برخی مناطق دنیا نیز آغاز شده اما با این همه، ویروس کرونا هم روزی مانند بسیاری پاندمی‌ها و اپیدمی‌های دیگر به تدریج ناتوان شده و نسل ما در برابر آن مقاوم خواهد شد. تا آن زمان راهی جز احتیاط و رعایت مقررات بهداشتی و مراقبت از سالمندان، بیماران و نزدیکان و اقشار ضعیف نداریم و چه این ویروس باقی بماند و چه نماند، بر این موارد و صفات اخلاقی و انسانی در هر شغل و مرتبه و جایگاهی که هستیم و امید به آینده تاکید می‌شود. مراقب خود و همه باشید و نوروزتان پیروز و بی کرونا.

 

  • منتشر شده در شماره اول هفته‌نامه سرزمین / دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

 

 

 

  • نویسنده: سرزمین