وزیر راه و شهرسازی: خط آهن همدان – سنندج سال آینده بهره‌برداری می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: عملیات اجرایی خط آهن همدان-سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر از امروز آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا تابستان سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری شود. به گزارش ایرنا محمد اسلامی روز دوشنبه در حاشیه آیین ریل گذاری راه آهن همدان- سنندج در جمع خبرنگاران افزود: هفت برنامه اجرایی در حوزه ریلی در دست […]

وزیر راه و شهرسازی گفت: عملیات اجرایی خط آهن همدان-سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر از امروز آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا تابستان سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری شود.

به گزارش ایرنا محمد اسلامی روز دوشنبه در حاشیه آیین ریل گذاری راه آهن همدان- سنندج در جمع خبرنگاران افزود: هفت برنامه اجرایی در حوزه ریلی در دست اقدام است که با تلاش شبانه روزی تلاش می شود تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسند.

وی با اشاره به تاکید رییس‌جمهوری درخصوص توسعه صنعت و خطوط ریلی کشور اظهار داشت: بر اساس وعده رییس‌جمهوری برای اتصال پنج استان به خطوط ریلی این کار انجام و در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ این استان‌ها به ریل متصل شدند.

اسلامی خاطر نشان کرد: اجرای طرح خط آهن همدان-سنندج و همچنین همدان-ملایر به سرعت در دست ساخت است تا هرچه سریع تر راه‌آهن غرب کشور تکمیل شود.

وی با اشاره با اینکه راه‌آهن به‌خوبی مورد استقبال مردم قرار گرفته است، عنوان کرد: میزان بار جابه‌جا شده توسط راه‌آهن در سال ۱۳۹۸ نسبت ‌به سال قبل از آن ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در بنادر هم از ابتدای سال جاری، جابه‌جایی ریلی بار به صورت تقریبی ۲ برابر افزایش داشته است به طوری که در سال گذشته توانستیم جابه‌جایی ۵۰ میلیون تن بار را در بنادر تجربه کنیم.

وی اضافه کرد: اتصال راه‌آهن به کشورهای همسایه و گسترش خطوط ترانزیتی برای ایران اهمیت زیادی دارد.

اسلامی افزود: در همین چارچوب تا آخر آبان‌ماه، راه‌آهن ایران به افغانستان بهره برداری می شود و در این زمینه طرح راه‌آهن خواف-هرات یک خط ریلی مهم برای تبادلات منطقه‌ای است؛ این ایده برای اتصال سایر مناطق به کشورهای همسایه دنبال می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع مهم در راه‌آهن این است که در بحث زیرساخت، لکوموتیو و واگن، از همه ظرفیت‌های ساخت داخل بهره برده شده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که در این زمینه هیچ وابستگی وجود نداشته باشد تا ایران به قطب صنعت ریلی منطقه تبدیل شود و صنعتگران کشور با سهم داشتن از بازارهای جهانی، در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشند.

اسلامی با اشاره به اینکه مطالعات خط ریلی سنندج-باشماق در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: این خط ریلی در مرحله مطالعات اولیه است؛ در این زمینه مذاکرات مقدماتی با کشور عراق انجام شده و این خط ریلی نیز در ادامه اتصال مناطق مختلف کشور از طریق ریل به کشورهای همسایه در حال پیگیری است.

وی افزود: با توجه به تمرکز وزارت راه و شهرسازی درخصوص توسعه و تمرکز بر تبادلات تجاری با کشورهای همسایه، همه طرح ها در این زمینه برای گسترش روابط دوسویه در خصوص اتصالات مرزی و بین‌المللی اهمیت دارد.

محمد اسلامی صبح دوشنبه بعد از شروع عملیات ریل‌گذاری مکانیکی راه‌آهن همدان – سنندج(قطعه یک) در محدوده شهر همدان و بازدید هوایی از منطقه پنج کریدور(پنج قصاب خان) مستقیم با بالگرد عازم شهر سقز در استان کردستان ‌شد.

راه آهن همدان-سنندج به طول تقریبی ۱۵۰ کیلومتر به عنوان بخشی از طرح ملی ساخت راه آهن تهران – همدان – سنندج است که بخش تهران – همدان آن در سال ۱۳۹۶ با حضور رییس جمهوری بهره برداری شد و به زودی سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

مسیر خط ریلی همدان – سنندج با گذر از شهرهای بهار، لالجین، قروه و دهگلان به ایستگاه راه آهن سنندج منتهی می‌شود.

از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

طول طرح راه‌آهن تهران – همدان – سنندج، ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

طول خط ریلی همدان – سنندج نیز ۱۵۰ کیلومتر است که ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود.

  • منبع خبر : ایرنا